08.11.2017

9 ud af 10 danskere har ikke styr på it-sikkerheden


Danskerne har i stigende grad taget de digitale muligheder til sig og benytter sig i stort omfang af den nemme adgang til viden og indkøb på nettet. Det betyder desværre også, at it-kriminaliteten er i stigning. En ny kampagne skal hjælpe danskerne med at holde hackerne ude med seks enkle råd til en mere it-sikker hverdag.

Har du oplevet, at dine sociale medier eller e-mail pludseligt er blevet overtaget af et andet menneske? Tænder dit webkamera pludseligt, uden at du har trykket på det? Eller har du været ude for, at dit dankort er blevet misbrugt? Så kan du med stor sandsynlighed være en af de mange danskere, som er blevet udsat for it-kriminalitet. Og du er ikke alene.

Derfor skal en ny offentlig kampagne, ”Vi holder hackerne ude”, hjælpe danskerne med at få den grundlæggende it-sikkerhed på plads. 

Innovationsminister Sophie Løhde, som sparker kampagnen i gang i dag, siger: 

Vi har for alvor taget digitaliseringen til os, og både unge og ældre færdes i dag hjemmevant på nettet, hvor de er på sociale medier, køber varer og gør brug af forskellige selvbetjeningsløsninger. Det har været med til at gøre hverdagen nemmere for mange, men det har desværre også betydet, at kriminelle har fået nye steder, hvor de kan forsøge at svindle og frarøve folk penge og personlige oplysninger. Derfor skal vi blive bedre til at beskytte os på nettet, og det er baggrunden for, at vi nu lancerer den her kampagne.
Kampagnen foreslår seks simple huskeregler, der skal gøre den digitale hverdag mere sikker og innovationsministeren håber, at danskerne vil tage rådene til sig:

Med kampagnen ønsker vi at øge opmærksomheden om, at man skal bruge sin sunde fornuft og så vidt muligt sikre sig, når man færdes på nettet. Ligesom vi låser døren, når vi forlader vores hjem, skal vi også passe på vores digitale oplysninger. Og det behøver heldigvis ikke at være så svært. Hvis man følger en række enkle råd, er man nået langt.
Seks simple huskeregler
  1. Lav dit kodeord længere og slå to-trins-login til
  2. Reagér kun på sikre beskeder
  3. Sikkerhedskopiér hver uge
  4. Opdatér dine programmer
  5. Hold dit NemID for dig selv
  6. Tjek altid ”Om os”-siden i netbutikken

Læs mere her.

Om kampagnen
Indsatsen lanceres i et bredt samarbejde mellem Digitaliseringsstyrelsen, KL, Danske Regioner, Forbrugerrådet Tænk, Finans Danmark og Medierådet for børn og unge. Den er baseret på den nyeste adfærdsforskning og hviler på en grundig dataindsamling.  

Danskernes informationssikkerhed er dels kortlagt i en landsdækkende spørgeskemaundersøgelse med 1042 respondenter foretaget af Userneeds i perioden 26. september til 1. oktober 2017, og dels ved hjælp af data på danskernes digitale adfærd i anonymiseret form fra YouSee / TDC Group.

Fakta 


Lav dit kodeord længere og slå to-trins-login til
  • Lav dit kodeord længere og slå to-trins-login til. NemID er et eksempel på to-trins-login: Du taster først dit brugernavn og adgangskode og derefter en engangskode fra dit nøglekort. 

  • Antallet af tegn er vigtigere end, hvilke tegn man bruger i sit kodeord 

  • Det typiske kodeord i Danmark er kun 8 tegn langt, og over halvdelen af danskerne har aldrig hørt om to-faktor-login. 
Reagér kun på sikre beskeder
  • Op mod hver femte dansker har oplevet at få hacket deres e-mailkonto eller deres profil på sociale medier.
Sikkerhedskopiér hver uge
  • Hver tredje dansker har prøvet at miste data, som ikke kunne genskabes, fordi det ikke var sikkerhedskopieret.
Opdatér dine programmer
  • Næsten 40 pct. af danskerne har ikke opdateret deres styresystem til den nyeste version, og lige så mange ved ikke, at nye opdateringer ofte har til formål at øge it-sikkerheden.

  • Færre end hver tredje dansker har slået automatisk opdatering til på deres mobiltelefon og computer. Ca. samme andel bruger ikke muligheden for automatisk opdatering af deres styresystem.
Hold dit NemID for dig selv
  • En tredjedel af danskerne tror, det er ufarligt at dele deres NemID-nøglekort digitalt. Mere end hver femte deler det digitalt med deres partner.
Tjek altid ”Om os”-siden i netbutikken
  • En rigtig virksomhed fortæller gerne om sig selv
9 ud af 10 danskere lever ikke op til mindst et af de fem første råd. 

Pressehenvendelser



Pressechef

Kristian Wederkinck Olesen
2526 2755
krole@fm.dk

Publikationer